Październik 2016
P W Ś C P S N
« lip   lis »
 12
3456789
101113141516
17181920212223
242526272829
31  

Ostatnie wpisy

Dizajn podróżny. Tallin. Doing good with design

Może nie wszyscy zauważyli, ale naprawdę miałam 13 miesięczny (!) urlop, więc choć nigdzie nie wyjechałam, jednak trochę znikłam. Wyjazd do Tallina na podsumowanie projektu „Design for Europe” okazał się kolejnym, po „Skarbach z cieszyńskiej trówły”, symbolicznym powrotem do pracy. Dziwne połączenie? Wbrew pozorom nie ma przepaści między tradycją („trówła”) i designem, tak jak lokalność może korzystać z globalizacji, a globalizacja z lokalności. Mała Estonia jest liderem innowacyjności, a jej projektowanie czerpie zarówno z tradycji rzemieślniczej, jak z najnowszych technologii. Empowering Innovation to nie tylko tytuł konferencji, ale również nieustające wezwanie (wyzwanie?) do praktykowania innowacji w codziennym życiu. Wśród uczestników spotkania projektanci i ludzie biznesu, studenci i doświadczeni promotorzy designu, specjaliści od zarządzania i pasjonaci nowych technologii. Większość praktykująca, więc dominowało przekonanie, że liczą się praktyczne wdrożenia, choćby na najmniejszą skalę, ale pozwalające zmieniać świat na lepsze. Pewnie dlatego szybko objawiły się słowa klucze: współpraca, komunikacja, partycypacja, zaufanie oraz etyka.

Czy to oznacza, że odchodzimy od biznesu na rzecz społecznych innowacji? Niekoniecznie! To świadomość zmieniających się potrzeb buduje nowe modele zrównoważonego biznesu, dodając do ekonomii może niewymierne, ale przynoszące zyski wartości. Jestem naprawdę wdzięczna dr Annie Stenros, szefowej miejskiego zespołu projektantów z Helsinek, że w dyskusji przywołała najnowszy artykuł z Harvard Biznes Review. „The elements of value” prezentują wyniki wieloletniego eksperymentu, który potwierdza że lojalnych klientów oraz szybszy i bardziej stały zysk mają firmy lepiej operujące w piramidzie wartości. Ta koncepcja poszerza powszechnie znaną hierarchię potrzeb Maslowa i sytuuje na samym dole wartości funkcjonalne, nad nimi emocjonalne, jeszcze wyżej te, które zmieniają życie aż po wartości przynoszące społeczny wpływ. Stara prawda, że dobro się opłaca, wraca w lepszym, bo naukowo potwierdzonym wydaniu.

Po drodze z Tallina do Cieszyna była Warszawa i Kongres Kultury 2016. Po dziś dzień nie przestaje mnie zdumiewać zbieżność wniosków. Mimo że w Warszawie dominowało przeczucie końca świata, w Tallinie pogodny pragmatyzm, u nas, i tam powtarzały się wezwania do oddolnej pracy, partycypacji i mikro działań opartych na uczciwej analizie potrzeb. „My” więcej mówiliśmy o wolności, ale i pieniądzach, za to „oni” o prawie do porażek… Więc może z naszym światem nie jest aż tak źle?

KONTYNUUJ Dizajn podróżny. Tallin. Doing good with design
WPIS JEST ZARCHIWIZOWANY W Bez kategorii