Koronkowa robota
Mariola Wojtas, koronczarka z Koniakowa, poprowadzi warsztaty towarzyszące finisażowi wystawy.
Czy koronka może być wyzwaniem dla projektanta? Czy skomplikowana struktura splecionych ze sobą elementów, zawiłych algorytmów, których nieskończona liczba i medytacyjne doświadczenie tkania przywołują na myśl wręcz mistyczne doświadczenia brzmi banalnie? Wielowiekowa tradycja, przekazywana z pokolenia na pokolenie łączy cienką nicią koniakowskie wzgórza z tradycją starożytnego Rzymu, mrokiem średniowiecznych zakonów czy współczesną Brugią.
Wystawa "Koronkowa robota" prezentuje efekty działań, dla których bazą jest owa filigranowa materia, zaś efekt wybiega daleko poza to co dobrze znamy z ław i stoliczków kawowych mieszczańskich salonów.
Anna Zabdyrska, kuratorka wystawy
4 listopada, godz. 14.00 - finisaż wystawy połączony z warsztatem koronki, który poprowadzi Mariola Wojtas.
Prezentowane projekty:
Zobacz relację z wernisażu wystawy "Koronkowa robota"
Czy koronka może być wyzwaniem dla projektanta? Czy skomplikowana struktura splecionych ze sobą elementów, zawiłych algorytmów, których nieskończona liczba i medytacyjne doświadczenie tkania przywołują na myśl wręcz mistyczne doświadczenia brzmi banalnie? Wielowiekowa tradycja, przekazywana z pokolenia na pokolenie łączy cienką nicią koniakowskie wzgórza z tradycją starożytnego Rzymu, mrokiem średniowiecznych zakonów czy współczesną Brugią.
Wystawa "Koronkowa robota" prezentuje efekty działań, dla których bazą jest owa filigranowa materia, zaś efekt wybiega daleko poza to co dobrze znamy z ław i stoliczków kawowych mieszczańskich salonów.
Anna Zabdyrska, kuratorka wystawy
4 listopada, godz. 14.00 - finisaż wystawy połączony z warsztatem koronki, który poprowadzi Mariola Wojtas.
Prezentowane projekty:
Kinga Ogrodzki, Kolekcja Teresa
Kinga pochodzi z Cieszyna, ale studiowała na Uniwersytecie w Aachen. Kolekcja Teresa to jej projekt dyplomowy. Na całość składa się dywan, stolik i dwie półki. Kinga, która dobrze zna tradycyjną koniakowską koronkę, wykorzystała ją w nowoczesny sposób – zatapiając w gładkich taflach przeźroczystego plastiku.
Jakub Sobiepanek, Lace Table
Motyw koronki został przeniesiony na blat za pomocą technologii cięcia laserowego. Asymetrycznie umieszczony wzór tworzy złudzenie optyczne.
Inżynieria Designu: Viol Orzechowska i Paweł Wiśniewski, Seria Koronki oraz LampaLed – koronkowy haft
Seria Koronki – inspiracją do powstania kolekcji były babcine koronkowe serwetki. Turkus, ultramaryna, czerń i biel – mocne kolory nadają kolekcji nowoczesny wygląd.
LampaLed – koronkowy haft – grawerowana ręcznie, wykonana z tworzywa sztucznego, ze źródłem światła typu LED. Zasilana przez baterie znajdujące się w niewielkim pudełku na końcu kabla, może być zawieszona w dowolnym miejscu i prze- wieszana bez konieczności martwienia się o najbliższe gniazdko.
LampaLed – koronkowy haft – grawerowana ręcznie, wykonana z tworzywa sztucznego, ze źródłem światła typu LED. Zasilana przez baterie znajdujące się w niewielkim pudełku na końcu kabla, może być zawieszona w dowolnym miejscu i prze- wieszana bez konieczności martwienia się o najbliższe gniazdko.
Bogdan Kosak, Seria Tomaszów Czepiec, Reliefowe kafle ceramiczne i Koronkowe zawieszki
Seria Tomaszów Czepiec – naczynia inspirowane porcelaną Korca, Baranówki i Tomaszowa, pierwszych polskich manufaktur z przełomu XVIII i XIX wieku, oraz najstarszymi, powielanymi przez wieki wzorami naczyń garncarskich. Prosty i oszczędny w formie, prezentowany zestaw zdobiony jest motywem koronki czepców cieszyńskich.
Reliefowe kafle ceramiczne – forma kafli oparta jest na bazie powiększonego negatywu odbitej w glinie koronki. Poszczególne moduły pomyślane są tak, aby można było tworzyć wzory ciągłe np. obramienia okien czy drzwi. Użyty trwały materiał pozwala stosować kafle zarówno we wnętrzach jak i na zewnątrz.
Koronkowe zawieszki – powstały poprzez pokrycie koniakowskiej ba wełnianej koronki warstwą masy porcelanowej. W piecu ceramicznym bawełna uległa całkowitemu spaleniu, a kolejne etapu procesu wypalania porcelany zamieniły niciane koronki w nieskazitelnie białe, delikatne, porcelanowe ażury.
Reliefowe kafle ceramiczne – forma kafli oparta jest na bazie powiększonego negatywu odbitej w glinie koronki. Poszczególne moduły pomyślane są tak, aby można było tworzyć wzory ciągłe np. obramienia okien czy drzwi. Użyty trwały materiał pozwala stosować kafle zarówno we wnętrzach jak i na zewnątrz.
Koronkowe zawieszki – powstały poprzez pokrycie koniakowskiej ba wełnianej koronki warstwą masy porcelanowej. W piecu ceramicznym bawełna uległa całkowitemu spaleniu, a kolejne etapu procesu wypalania porcelany zamieniły niciane koronki w nieskazitelnie białe, delikatne, porcelanowe ażury.
Mutina, terakota podłogowa, proj. Patricia Urquiola, dystrybutor: Prodesigne
Delikatny i surowy na pierwszy rzut oka dekor ożywa i nabiera delikatności przy odpowiednim oświetleniu. Nieregularnie pojawiające się wzory przypominające koronkę, sprawiają wrażenie częściowo wytartych przez czas.
Paperself, papierowe rzęsy Lace Garden
Papierowe sztuczne rzęsy inspirowane XIX-wieczną francuską koronką klockową znajdującą się w zbiorach Victoria & Albert Museum w Londynie.
IKEA, osłonka doniczki SKURAR
Projektantka ozdobiła delikatnym, koronkowym motywem stalową osłonkę.
Design House Stockholm, koszyk Carrie, proj. Marie-Louise Gustafsson
Obiekt z kolekcji Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Etnodizajn Festiwal 2009. Forma koszyka zainspirowana jest tradycyjnymi, ręcznie szydełkowanymi szwedzkimi serwetami, którymi babka projektantki nakrywała stół podczas popołudniowych spotkań przy filiżance herbaty.
Pulpo, lampa Fat Lace, proj. Studio Taschide, dystrybutor Czerwona Maszyna
Ozdobiony misternym, wyciętym wzorem abażur nie stanowi domkniętej, kolistej konstrukcji – jest spięty tasiemką na wzór damskiego gorsetu.
Bsweden, lampa Gladys, proj. Louise Hederström
Projektantka wychowała się w rodzinie, w której kobiety spędzały razem czas na haftowaniu czy koronczarstwie. Umiejętności te wykorzystała, projektując żyrandol w formie paska koronki wyciętej laserem z blachy.
Artecnica, lampa Midsummer, proj. Tord Boontje
Obiekt z kolekcji Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Etnodizajn Festiwal 2009. Abażur został wykonany z dwóch nałożonych na siebie kawałków Tyveku, niezwykle trwałego materiału. Kwiatowy ornament przywodzi na myśl tradycyjne ozdoby, zawieszane niegdyś u powały chłopskich chat.
Agnieszka Czop, dywan Wycinanka
Dywany Agnieszki Czop często nawiązują do motywów ludowych. Pasy, koguty… a w tym przypadku wycięte z filcu serwety. Dokładnie takie – okrągłe i symetryczne – tworzą koronczarki z Koniakowa.
Chris Kabel, mapa miejska Brugii
Ręcznie robione od XV wieku koronki są jedną z najstarszych belgijskich tradycji. Mapa powstała na zamówienie miasta Brugia, koronkowej stolicy Belgii. Wszystkie jej elementy: ulice i ich nazwy, kanały, zabytki są utkane z ażurowej materii.
Design Spirits, projekt wnętrza restauracji Beijing Noodle No. 9, Caesars Palace, Las Vegas
Autorzy, grupa japońskich architektów, wierzą w ponadczasową moc rzemiosła. Projektując wnętrze azjatyckiej restauracji wykorzystali koronkowe ażury by uzyskać wrażenie bezkresnej, świetlistej przestrzeni.
Elizabeth Ballet, plac Carrefour du pot d’Étain, Pont-Audemer
Urok tego projektu, według autorki, polega na kontraście pomiędzy obrazem delikatnej koronki i faktem, że będą po nim codziennie pędziły ciężarówki. Motyw delikatnej, ręcznie robionej koronki nawiązują do skomplikowanego procesu projektowania. Plac wykonany jest z ciemnych i jasnych kostek granitowych.
Kerakoll, Lace, proj. Antonio Citterio and partners
Architektoniczny projekt, efekt współpracy producenta materiałów budowlanych z biurem architektonicznym Antonio Citterio and Partners, pokazany na festiwalu dizajnu w Mediolanie w 2008 roku.
LOOP.PH, Luminous Lace
Studio Loop.pH specjalizuje się w tymczasowych instalacjach z różnego rodzaju włókien: linek stalowych czy przewodów elektroluminescencyjnych. Prezentowane projekty to m.in. Sonumbra – inspirowana koronami afrykańskich drzew, rozłożysta instalacja, która jarzy się światłem w ciemności, czasami w takt muzyki, innym razem splotem nawiązując do koronek ceremonialnych strojów brytyjskiej rodziny królewskiej.
Caruso St. John architects, projekt Nottingham Contemporary Art Center, Nottingham
Centre for Contemporary Art Nottingham powstało w centrum miasta, w miejscu zwanym Lace Market. Fasada budynku nawiązuje do historii tego miejsca – w okładzinie ścian odciśnięty jest wzór tradycyjnej koronki z Nottingham.
Paul Crofts Studio: Paul Crofts, Katharine Gorham, projekt wnętrza restauracji Little Bretagne, Londyn
Wystrój wnętrza nawiązuje do uroku i estetyki francuskiego bistro. Koronkowe wzory zdobiące okna i półki nawiązują do rzemiosła regionu Bretanii, skąd pochodzą tradycyjne francuskie naleśniki.
NESPOON, realizacje streetartowe, cykl Biżuteria dla miast
Tworzę na pograniczu street artu, ceramiki warsztatowej i jubilerstwa. Wspieram się wytworami nieco zapomnianego i lekceważonego dziś rzemiosła – koronczarstwa. Tworzę sztukę pozytywną.
Moja przyjaciółka, Ania, nazwała kiedyś to, co robię, biżuterią dla miasta. Sporo w tym racji, bo często celem moich działań jest podkreślenie urody wybranych miejsc.
Dlaczego koronki? Bo wpisany jest w nie kod estetyczny, tkwiący głęboko w każdej kulturze. Jest w nich symetria, ład i harmonia, której instynktownie szukamy. Koronki, których wzory wykorzystuję, pochodzą z Koniakowa i robione są ręcz- nie przez ludowe artystki.
Dlaczego street art? Bo daje wolność.
Moja przyjaciółka, Ania, nazwała kiedyś to, co robię, biżuterią dla miasta. Sporo w tym racji, bo często celem moich działań jest podkreślenie urody wybranych miejsc.
Dlaczego koronki? Bo wpisany jest w nie kod estetyczny, tkwiący głęboko w każdej kulturze. Jest w nich symetria, ład i harmonia, której instynktownie szukamy. Koronki, których wzory wykorzystuję, pochodzą z Koniakowa i robione są ręcz- nie przez ludowe artystki.
Dlaczego street art? Bo daje wolność.
Lace Fence, koronkowy płot oraz prezentacja innych realizacji, proj. Joep Verhoeven
Inspiracją dla projektanta były… efekty samodzielnego naprawiania ogrodzenia. Początkowo produkowany był tylko jeden, pokazywany na wystawie wzór. Obecnie firma oferuje niezliczoną ilość wzorów, adaptuje do zamawianych ogrodzeń indywidualne pomysły i kombinacje splotów.
MAPPING na ścianie Oranżerii, Kamil Śliwka
Koronka okazała się wdzięcznym obiektem dla animacji, które specjalnie na wystawę przygotował cieszyński projektant.
Zobacz relację z wernisażu wystawy "Koronkowa robota"