Budowanie relacji z ludźmi
- Nie oczekuj perfekcji, oczekuj postępu – mówił w Cieszynie prof. Andrzej Jacek Blikle. Była to jedna z rad jakich udzielił uczestnikom spotkania zatytułowanego: "Jak budować i utrzymać reputację marki przez 142 lata?". Dlaczego budując dobre relacje z pracownikami nie należy oczekiwać od nich perfekcji? – Nie można stawiać nierealnych celów. Postęp jest możliwy do osiągnięcia, a perfekcja – nie. Dlatego ktoś kto próbuje być idealny jest skazany na porażkę – wyjaśniał. Opowiadał również o badaniach, które pokazały, że największym problemem w relacjach pracownik – pracodawca są bariery komunikacyjne. – Ludzie muszą wiedzieć w jaką stronę zmierza firma i dlaczego są podejmowane takie, a nie inne decyzje – opowiadał prof. Andrzej Jacek Blikle, popierający koncepcję kompleksowego zarządzania przez jakość. Jego zdaniem budowanie relacji z ludźmi i skuteczna komunikacja to klucz do sukcesu. Nawet jeżeli firmy stosujące te zasady trochę wolniej się rozwijają, to dłużej utrzymują się na rynku. Najczęściej są to firmy rodzinne. – Być dobrym to nie znaczy najlepszym. A to przecież zakłada wyścig szczurów – być lepszym od innych, nawet ich kosztem. Nie o to chodzi – tłumaczył prezes stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych. Pytany zaś o to jak małe, rodzinne firmy mają się promować, odpowiedział: - Nie ma jednej uniwersalnej recepty. Na ogół małe firmy nie są w stanie konkurować z dużymi ceną. Muszą natomiast się odróżniać.