Na dwa grudniowe dni Katowice staną się europejską stolicą projektowania usług. Wszystko za sprawą konferencji "Design... do usług! Jak zacząć projektowanie usług?".
Tak wielkiego wydarzenia poświęconego wciąż stosunkowo młodej i mało znanej w naszym kraju dziedzinie, jaką jest service design, jeszcze w Polsce nie było! Do Katowic ściągną największe tuzy projektowania usług, m.in.: Birgit Mager, Alex Grots, Paul Thurston. Będą także najważniejsze instytucje zajmujące się service design: Design Wales czy Design Council. Do Katowic przyjadą też polscy eksperci, w tym: Agnieszka Szóstek i Magdalena Kochanowska.
Konferencja to doskonała okazja by poznać sposoby pracy tylu różnych specjalistów projektowania usług. W Katowicach przedstawione zostaną europejskie doświadczenia w dziedzinie service design, przykłady udanych inicjatyw dotyczących projektowania usług, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Oprócz wykładów konferencja będzie składać się z kilku sesji warsztatowych, gdzie w praktyce będzie można poznać niezbędny know-how w dziedzinie projektowania usług. Konferencja umożliwi zarówno projektantom, przedsiębiorcom i przedstawicielom instytucji publicznych zaznajomić się z najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami service design.
Na konferencję zapraszamy osoby zainteresowane rozwojem usług w:
• sektorze ochrony zdrowia,
• e-usługach,
• firmach,
• edukacji,
• instytucjach publicznych.
Udział w konferencji jest bezpłatny! Design Silesia - prekursor projektowania usług w Polsce Konferencja "Design… do usług! Jak zacząć projektowanie usług?" realizowana jest w ramach projektu "Design Silesia". Działania promujące design wraz z Liderem - Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego - realizują: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Ars Cameralis Silesia Superioris, Politechnika Śląska w Gliwicach oraz Zamek Cieszyn.
Program konferencji:
9.30-10.00 – rejestracja
10.00-10.30 – otwarcie konferencji – Marszałek Województwa Śląskiego oraz przedstawiciele projektu Design Silesia, moderator Ralph Talmont
10.30-11.30 – "Buzujący design. Wprowadzenie do nowo wyłaniających się obszarów" – Birgit Mager (SDN – Service Design Network, Kolonia)
11.30-12.00 – przerwa kawowa
12.00-14.00 – część warsztatowa:
warsztat 1: "Nurkuj, rozciągaj się, skacz. Ćwiczenia w projektowaniu usług" – Birgit Mager (SDN – Service Design Network, Kolonia)
warsztat 2: "Design dla partycypacji" – Alexander Grots
warsztat 3: "Metoda MPATHY: Innowacje w usługach dla zespołów tworzonych wewnątrz organizacji" – Paul Thurston (The National Centre for Product Design & Development Research, Cardiff)
warsztat 4: "Dzisiejsze i idealne doświadczenie użytkownika, czyli jak pogodzić cele biznesowe i pro-klienckie"– Agnieszka Szóstek (Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa) i Magda Kochanowska (Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa)
14.00-15.00 – lunch
15.00-16.00 – "10 cech projektowania usług" – Alexander Grots
18.00-23.00 – Gala wręczenia nagród w konkursie DME Awards ("Oko miasta", Katowice) – prezentacja nominowanych oraz część artystyczna
9.30-10.00 – rejestracja
10.00-10.15 – wprowadzenie – Ralph Talmont
10.15-12.30 – Najlepsze praktyki w projektowaniu usług:
1. Design do…usług! Promocja i edukacja projektowania usług w projekcie Design Silesia – Barbara Szafir, Ewelina Budzinska-Góra (Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego)
2. Czy Polska jest gotowa na projektowanie usług? Perspektywa SDN Polish Chapter – Marcin Chłodnicki (Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań)
3. Dojrzałość dobrze zaprojektowana. Projekt centrum aktywności dla osób starszych w Warszawie – Lech Uliasz (Urząd Miasta Stołecznego Warszawy), Studio Kompott, Warszawa
4. Jak budować UX w organizacji, czyli co można zyskać, pracując z projektantami – Marcin Piotrowski (Play)
5. SoulSight – Carmen Bustos (SoulSight)
6. Korzyści z projektowania usług w małych i średnich firmach – Paul Thurston (The National Centre for Product Design & Development Research, Cardiff)
7. Doświadczania Centralnego Ośrodka Informatyki w tworzeniu e-usług dla sektora publicznego – Maciej Bartosiewicz (Centralny Ośrodek Informatyki, Warszawa)
8. Strategiczne myślenie projektowe (design thinking) w Urzędzie Patentowym – Magda Lubińska (Code Design, Katowice), Rafał Kołodziej (GreenHat)
12.30-13.30 – lunch
13.30-15.30 – sesje tematyczne:
sesja 1: projektowanie usług w sektorze medycznym – Ré Dubhthaigh (Design Council, Londyn)
sesja 2: E-usługi w sektorze publicznym. Jak wykorzystać proces projektowy User Centred Design w service design? – Maciej Bartosiewicz (Centralny Ośrodek Informatyki, Warszawa)
sesja 3: projektowanie usług w biznesie – Paul Thurston (The National Centre for Product Design & Development Research, Cardiff)
sesja 4: Edukacja jako modelowo zaprojektowana usługa – Weronika Rochacka (WR Design Strategy, Warszawa)
15.30-16.30 – Rola projektanta w procesach service design – Carmen Bustos (SoulSight)
16.30-17.00 – zamknięcie konferencji
ZAREJESTRUJ SIĘ: APLIKACJA REJESTRACYJNA
W czasie konferencji w Katowicach odbędzie się również gala wręczenia nagród DME_Design Management Europe Award. To jedyna europejska nagroda przyznawana w dziedzinie zarządzania designem. W roku 2012 po raz pierwszy w historii konkursu nagroda trafiła do polskiej instytucji publicznej – otrzymał ją Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego za projekt Design Silesia.
Service design – projektowanie usług
Service design to stosunkowo młoda dyscyplina designu. W skrócie oznacza projektowanie usług, jednak za tymi dwoma słowami kryje się jedna z najbardziej interdyscyplinarnych współczesnych gałęzi projektowania. Oznacza całe spektrum działań, nie tylko na polu materialnym (forma, kształt, czyli estetyka, ergonomia, funkcjonalność), ale i w zakresie procesów, takich jak logistyka czy badania dotyczące zachowywania się użytkowników.
W projektowaniu usług uczestniczą designerzy, psychologowie, behawioryści, inżynierowie, socjologowie i wielu innych specjalistów. Projektowanie usług polega na usprawnianiu działania np. instytucji lub zakładu czy sklepu, by świadczone przez nie usługi były najwyższej jakości, przyjazne dla klientów, ale też i przynoszące maksymalne profity przedsiębiorcy.
Dobre zaprojektowanie usług staje się dziś rynkową koniecznością. Znaczenie usług w światowej gospodarce gwałtownie wzrasta. Szacuje się, że w krajach wysoko rozwiniętych ich udział w tworzeniu PKB przekracza 75 %. Jednocześnie, klienci firm i instytucji stają się coraz bardziej wymagający i oczekują jak najlepszej oferty dostosowanej do ich potrzeb. Coraz więcej firm i instytucji zdaje sobie sprawę, że odpowiednio wykorzystując wiedzę i odczucia klientów, można stworzyć usługę, z której ludzie chcą korzystać i którą cenią, a co za tym idzie, częściej z niej korzystają. Projektując usługi osiągamy dużo więcej jako firma i instytucja – budujemy silną markę i zadowolenie społeczne.
W Polsce service design to wciąż raczkująca dziedzina. Na razie rozwijana jest głównie w sektorze prywatnym. Design Silesia, projekt Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, jako pierwszy podjął się tematu projektowania usług dla instytucji publicznych. W tym celu powołano innowacyjne zadanie "Design... do usług!", którego pilotażowa edycja odbyła się w zeszłym rok przy współpracy z Design Wales, największym ośrodkiem service design w Europie. W tym roku rozpoczęto drugą edycję pracy nad usługami w kolejnych trzech instytucjach publicznych, zaprojektowano usługi w trzech śląskich firmach ("Design... do usług! w przedsiębiorstwach"), a także uruchomiono Kurs Projektowania Usług. Mimo wprowadzenia tematu projektowania usług do programu akademickiego kilku uczelni, w Polsce temat jest wciąż mało znany, a korzyści płynące z wykorzystania myślenia projektowego w instytucjach publicznych i firmach – niedoceniane. Dlatego projekt Design Silesia postanowił kompleksowo przedstawić zagadnienie service design na specjalnie zorganizowanej konferencji.
Jak zacząć projektowanie usług?
12-13 grudnia 2013, Katowice
ZAREJESTRUJ SIĘ!
APLIKACJA REJESTRACYJNA
Udział w konferencji jest bezpłatny
Dodatkowych informacji udzielają:
Lubomira Trojan
tel. 33 851 08 21 w. 30
ltrojan@zamekcieszyn.pl
Agnieszka Woszczyńska
tel. 33 851 08 21 w. 53
awoszczynska@zamekcieszyn.pl