Design... do usług! Jak zacząć projektowanie usług?

Na dwa grudniowe dni Katowice staną się europejską stolicą projektowania usług. Wszystko za sprawą konferencji "Design... do usług! Jak zacząć projektowanie usług?".

Tak wielkiego wydarzenia poświęconego wciąż stosunkowo młodej i mało znanej w naszym kraju dziedzinie, jaką jest service design, jeszcze w Polsce nie było! Do Katowic ściągną największe tuzy projektowania usług, m.in.: Birgit Mager, Alex Grots, Paul Thurston. Będą także najważniejsze instytucje zajmujące się service design: Design Wales czy Design Council. Do Katowic przyjadą też polscy eksperci, w tym: Agnieszka SzóstekMagdalena Kochanowska.

Konferencja to doskonała okazja by poznać sposoby pracy tylu różnych specjalistów projektowania usług. W Katowicach przedstawione zostaną europejskie doświadczenia w dziedzinie service design, przykłady udanych inicjatyw dotyczących projektowania usług, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Oprócz wykładów konferencja będzie składać się z kilku sesji warsztatowych, gdzie w praktyce będzie można poznać niezbędny know-how w dziedzinie projektowania usług. Konferencja umożliwi zarówno projektantom, przedsiębiorcom i przedstawicielom instytucji publicznych zaznajomić się z najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami service design.

Na konferencję zapraszamy osoby zainteresowane rozwojem usług w:
•    sektorze ochrony zdrowia,
•    e-usługach,
•    firmach,
•    edukacji,
•    instytucjach publicznych.

Udział w konferencji jest bezpłatny!

Program konferencji:

Dzień 1: 12 grudnia 2013 roku (czwartek)

9.30-10.00 – rejestracja
10.00-10.30 – otwarcie konferencji – Marszałek Województwa Śląskiego oraz przedstawiciele projektu Design Silesia, moderator Ralph Talmont
10.30-11.30 – "Buzujący design. Wprowadzenie do nowo wyłaniających się obszarów" – Birgit Mager (SDN – Service Design Network, Kolonia)
11.30-12.00 – przerwa kawowa
12.00-14.00 – część warsztatowa:
warsztat 1: "Nurkuj, rozciągaj się, skacz. Ćwiczenia w projektowaniu usług" – Birgit Mager (SDN – Service Design Network, Kolonia)
warsztat 2: "Design dla partycypacji" – Alexander Grots
warsztat 3: "Metoda MPATHY: Innowacje w usługach dla zespołów tworzonych wewnątrz organizacji" – Paul Thurston (The National Centre for Product Design & Development Research, Cardiff)
warsztat 4: "Dzisiejsze i idealne doświadczenie użytkownika, czyli jak pogodzić cele biznesowe i pro-klienckie"– Agnieszka Szóstek (Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa) i Magda Kochanowska (Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa)
14.00-15.00 ­– lunch
15.00-16.00 ­– "10 cech projektowania usług" – Alexander Grots
18.00-23.00 – Gala wręczenia nagród w konkursie DME Awards ("Oko miasta", Katowice) – prezentacja nominowanych oraz część artystyczna


Dzień 2: 13 grudnia 2013 roku (piątek)

9.30-10.00 – rejestracja
10.00-10.15 – wprowadzenie – Ralph Talmont
10.15-12.30 – Najlepsze praktyki w projektowaniu usług:
1. Design do…usług! Promocja i edukacja projektowania usług w projekcie Design Silesia – Barbara Szafir, Ewelina Budzinska-Góra (Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego)
2. Czy Polska jest gotowa na projektowanie usług? Perspektywa SDN Polish Chapter – Marcin Chłodnicki (Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań)
3. Dojrzałość dobrze zaprojektowana. Projekt centrum aktywności dla osób starszych w Warszawie – Lech Uliasz (Urząd Miasta Stołecznego Warszawy), Studio Kompott, Warszawa
4. Jak budować UX w organizacji, czyli co można zyskać, pracując z projektantami –  Marcin Piotrowski (Play)
5. SoulSight – Carmen Bustos (SoulSight)
6. Korzyści z projektowania usług w małych i średnich firmach – Paul Thurston (The National Centre for Product Design & Development Research, Cardiff)
7. Doświadczania Centralnego Ośrodka Informatyki w tworzeniu e-usług dla sektora publicznego – Maciej Bartosiewicz (Centralny Ośrodek Informatyki, Warszawa)
8. Strategiczne myślenie projektowe (design thinking) w Urzędzie Patentowym – Magda Lubińska (Code Design, Katowice), Rafał Kołodziej (GreenHat)
12.30-13.30 – lunch
13.30-15.30 – sesje tematyczne:
sesja 1: projektowanie usług w sektorze medycznym – Ré Dubhthaigh (Design Council, Londyn)
sesja 2: E-usługi w sektorze publicznym. Jak wykorzystać proces projektowy User Centred Design w service design? – Maciej Bartosiewicz (Centralny Ośrodek Informatyki, Warszawa)
sesja 3: projektowanie usług w biznesie – Paul Thurston (The National Centre for Product Design & Development Research, Cardiff)
sesja 4: Edukacja jako modelowo zaprojektowana usługa – Weronika Rochacka (WR Design Strategy, Warszawa)
15.30-16.30 – Rola projektanta w procesach service design – Carmen Bustos (SoulSight)
16.30-17.00 – zamknięcie konferencji



ZAREJESTRUJ SIĘ: APLIKACJA REJESTRACYJNA


W czasie konferencji w Katowicach odbędzie się również gala wręczenia nagród DME_Design Management Europe Award. To  jedyna europejska nagroda przyznawana w dziedzinie zarządzania designem. W roku 2012 po raz pierwszy w historii konkursu nagroda trafiła do polskiej instytucji publicznej – otrzymał ją Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego za projekt Design Silesia.


Service design – projektowanie usług

Service design to stosunkowo młoda dyscyplina designu. W skrócie oznacza projektowanie usług, jednak za tymi dwoma słowami kryje się jedna z najbardziej interdyscyplinarnych współczesnych gałęzi projektowania. Oznacza całe spektrum działań, nie tylko na polu materialnym (forma, kształt, czyli estetyka, ergonomia, funkcjonalność), ale i w zakresie procesów, takich jak logistyka czy badania dotyczące zachowywania się użytkowników.
W projektowaniu usług uczestniczą designerzy, psychologowie, behawioryści, inżynierowie, socjologowie i wielu innych specjalistów. Projektowanie usług polega na usprawnianiu działania np. instytucji lub zakładu czy sklepu, by świadczone przez nie usługi były najwyższej jakości, przyjazne dla klientów, ale też i przynoszące maksymalne profity przedsiębiorcy.

Dobre zaprojektowanie usług staje się dziś rynkową koniecznością. Znaczenie usług w światowej gospodarce gwałtownie wzrasta. Szacuje się, że w krajach wysoko rozwiniętych ich udział w tworzeniu PKB przekracza 75 %. Jednocześnie, klienci firm i instytucji stają się coraz bardziej wymagający i oczekują jak najlepszej oferty dostosowanej do ich potrzeb. Coraz więcej firm i instytucji zdaje sobie sprawę, że odpowiednio wykorzystując wiedzę i odczucia klientów, można stworzyć usługę, z której ludzie chcą korzystać i którą cenią, a co za tym idzie, częściej z niej korzystają. Projektując usługi osiągamy dużo więcej jako firma i instytucja – budujemy silną markę i zadowolenie społeczne.

Design Silesia - prekursor projektowania usług w Polsce
W Polsce service design to wciąż raczkująca dziedzina. Na razie rozwijana jest głównie w sektorze prywatnym. Design Silesia, projekt Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, jako pierwszy podjął się tematu projektowania usług dla instytucji publicznych. W tym celu powołano innowacyjne zadanie "Design... do usług!", którego pilotażowa edycja odbyła się w zeszłym rok przy współpracy z Design Wales, największym ośrodkiem service design w Europie. W tym roku rozpoczęto drugą edycję pracy nad usługami w kolejnych trzech instytucjach publicznych, zaprojektowano usługi w trzech śląskich firmach ("Design... do usług! w przedsiębiorstwach"), a także uruchomiono Kurs Projektowania Usług. Mimo wprowadzenia tematu projektowania usług do programu akademickiego kilku uczelni, w Polsce temat jest wciąż mało znany, a korzyści płynące z wykorzystania myślenia projektowego w instytucjach publicznych i firmach – niedoceniane. Dlatego projekt Design Silesia postanowił kompleksowo przedstawić zagadnienie service design na specjalnie zorganizowanej konferencji.

Konferencja "Design… do usług! Jak zacząć projektowanie usług?" realizowana jest w ramach projektu "Design Silesia". Działania promujące design wraz z Liderem - Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego - realizują: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Ars Cameralis Silesia Superioris, Politechnika Śląska w Gliwicach oraz Zamek Cieszyn.


Design... do usług!
Jak zacząć projektowanie usług?
12-13 grudnia 2013, Katowice

ZAREJESTRUJ SIĘ!
APLIKACJA REJESTRACYJNA


Udział w konferencji jest bezpłatny

Dodatkowych informacji udzielają:
Lubomira Trojan
tel. 33 851 08 21 w. 30
ltrojan@zamekcieszyn.pl

Agnieszka Woszczyńska
tel. 33 851 08 21 w. 53
awoszczynska@zamekcieszyn.pl
 
 
Pliki do pobrania