Śląska Rzecz
Po raz ósmy projektanci, producenci, instytucje samorządowe zmierzyli się w konkursie "Śląska Rzecz". Zwycięzców tej edycji poznamy już 14 czerwca.

Okazuje się, że firmy, czy branże, które nie są kojarzone z designem, zaczynają wykorzystywać elementy projektowe. To pokazuje moc designu w tworzeniu "trafionych" rozwiązań, stworzonych z myślą o tych, którzy będą z nich korzystać – tak na gorąco komentowała obrady jury konkursu "Śląska Rzecz" jego członkini, dr Agnieszka Szóstek. 

Konkurs organizowany jest przez Zamek Cieszyn przy wsparciu projektu "Design Silesia". Każda edycja to kolejny rozdział historii dobrego projektowania w regionie. W tym roku zapisujemy go Silesianą, śląskim krojem pisma, który jest motywem przewodnim identyfikacji wizualnej. Przypominamy w ten sposób zwycięzcę konkursu z 2006 roku. Już wkrótce
do grona laureatów dołączą kolejni. Kto to będzie? O tym zdecydowało jury,
w którym zasiadali: Marcel Benčík (Akademia Sztuk Pięknych i Designu w Bratysławie), prof. Czesława Frejlich (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, redaktorka naczelna kwartalnika projektowego "2+3D"), Ewa Gołębiowska (Dyrektorka Zamku Cieszyn),
dr hab. Irma Kozina (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach), Wojciech Małolepszy (prezes Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych), Lucyna Sikora (Dyrektorka Zespołu ds. Doradztwa i Informacji Górnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego), Barbara Szafir (Zastępczyni Dyrektora Wydziału Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego) oraz dr Agnieszka Szóstek (School of Form w Poznaniu, Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej w Warszawie).  

Jurorzy ocenili 28 produktów, 41 projektów graficznych oraz 10 usług. Nie były to jedynie inspirujące pomysły w fazie koncepcji, a rozwiązania wdrożone na Śląsku
w 2012 roku. – Moim zdaniem najmocniejsza była kategoria grafiki użytkowej. Było też parę naprawdę dobrych produktów, ale i trochę gadżetów, które nie mają rozwiązywać problemów, a jedynie zdobić świat – podsumowała prof. Czesława Frejlich, która towarzyszy konkursowi od pierwszej edycji. Podobnego zdania był, po raz pierwszy zasiadający w jury, Marcel Benčík: – Zgłoszono dużo dobrych projektów książek, a także identyfikacji wizualnych instytucji kultury. To, że pochodzą z jednego rejonu Polski, dowodzi, że na Śląsku grafika jest coraz lepsza. 

Jakie konkretnie produkty, projekty graficzne i usługi jurorzy uznali za najlepsze? Tego dowiemy się 14 czerwca. W Zamku Cieszyn odbędzie się uroczyste ogłoszenie wyników (godz. 15.00), a tuż po zakończeniu Gali zostanie otwarta pokonkursowa wystawa
(godz. 16.00). Będzie ją można oglądać w Zamku Cieszyn do 28 lipca, a następnie trafi
do Muzeum Śląskiego w Katowicach (od 2 sierpnia do 1 września).
 
patroni honorowi:
Minister Gospodarki
Minister Rozwoju Regionalnego
Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Marszałek Województwa Śląskiego
Burmistrz Miasta Cieszyna 

partnerzy:
Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych
Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach
Muzeum Śląskie

patroni medialni:
Gazeta Wyborcza
Europerspektywy
Design Alive!
Polskie Radio Katowice
Telewizja Polska Katowice
Magazyn Consido
 
Konkurs i wystawa pokonkursowa "Śląska Rzecz" realizowane są w ramach projektu "Design Silesia". Działania promujące design wraz z Liderem – Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego – realizują: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Ars Cameralis Silesia Superioris, Politechnika Śląska w Gliwicach oraz Zamek Cieszyn.


Śląska Rzecz

ogłoszenie wyników
14 czerwca, godz. 15.00
otwarcie wystawy pokonkursowej
14 czerwca, godz. 16.00
Zamek Cieszyn

Wystawa "Śląska Rzecz"
14.06-28.07.2013
Zamek Cieszyn
2.08-1.09.2013
Muzeum Śląskie Katowice