Śląski Klaster Dizajnu. Rafał Kołodziej
Co budowanie wieży ze spaghetti ma wspólnego z biznesem? Sprawdzali uczestnicy Śląskiego Klastra Dizajnu podczas warsztatu poświęconego strategiom rozwoju firm, który poprowadził Rafał Kołodziej.

Budowanie jak najwyższej wieży z makaronu, taśmy i sznurka – nie brzmi poważnie, ale to z pozoru banalne ćwiczenie było testem o charakterze strategicznym. Najlepiej z zadaniem poradzili sobie ci, którzy potrafili podzielić role, a także ustalić plan działań. I co najważniejsze – współpracować. Bez współpracy o wiele trudniej jest odnieść sukces. Łatwiej robić coś wspólnie, gdy zna się cel i sposób jego osiągnięcia. Jednym słowem przydaje się strategia. Jak ją budować? – Funkcjonujemy w rzeczywistości, w której zawsze czegoś brakuje, czegoś jest za mało. Strategia to nasz wybór, "coś za coś", sztuka rezygnacji – wyjaśniał Rafał Kołodziej, zajmujący się m.in. budowaniem i wdrażaniem strategii biznesowych, zarządzaniem marką, komunikacją marketingową. Przywołał także jedną ze swoich ulubionych definicji, stworzoną przez Michaela Portera: "Esencja strategii leży w tym, czego nie robimy".

By wiedzieć, czego nie robić, najpierw warto zadać sobie kilka fundamentalnych pytań, typu: kim jestem, jakie wartości wyznaję, co chcę osiągnąć? Potem przychodzi czas na zmiany. – Niech to nie będzie rewolucja, a raczej ewolucja. Nikt nie jest przygotowany na rewolucyjne zmiany – podpowiadał prowadzący. I podkreślał, że strategia to proces, którym trzeba skutecznie zarządzać. Zarazem zachęcał, by budując swój model biznesowy skoncentrować się na użytkownikach, bo to oni mogą być cennym źródłem innowacji.